کدام شرکتها در صنعت خودرو عملکرد بهتری در ارائه خدمات پس از فروش داشتهاند؟

به گزارش طبقه۶۰، در دنیای امروز، خدمات پس از فروش دیگر فقط یک بخش جانبی از کسبوکار نیست؛ بلکه قلب تپنده ارتباط میان برند و مشتری است. در بسیاری از صنایع، بهویژه کالاهای مصرفی بادوام مانند خودرو، موفقیت یک شرکت تنها به کیفیت محصول وابسته نیست، بلکه به حسی بستگی دارد که مشتری بعد از خرید تجربه میکند.
به گزارش برترانفن، در ایران نیز با رشد چشمگیر صنعت خودروسازی، تحولی جدی در حوزه خدمات پس از فروش شکل گرفته است. صنعتی که تا چند سال پیش تنها تمرکز خود را بر تامین نیاز بازار در شرایط تحریم گذاشته بود، امروز وارد مرحلهای تازه از رقابت برای جلب رضایت مشتریان شده است.
اما بر اساس استانداردهای وزارت صنعت معدن و تجارت، عملکرد شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش در صنعت خودرو با چه معیارهایی سنجیده میشود و کدام شرکتها عملکرد بهتری در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خود داشتهاند؟
نظام ارزیابی خدمات پس از فروش وزارت صمت بر ۳ معیار اصلی یعنی عملکرد شبکه، ضریب پوشش خدمات و توسعهی نمایندگیها استوار است و در نهایت، شرکتها را در ۴ دسته سه ستاره، دو ستاره، یک ستاره و مردود تقسیم بندی میکند.
بر اساس آمارهای وزارت صمت، در سال ۱۴۰۳، شرکتهای ایساکو و سایپا یدک با سه ستارهی کیفی جایگاه نخست در کیفیت ارائه خدمات پس از فروش را به خود اختصاص دادند. همچنین ۸ شرکت موفق به دریافت دو ستاره شدند و هفت شرکت، یک ستاره گرفتند.
یکی دیگر از شاخصهای مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات پس از فروش، میزان رضایت مشتریان است که با نظرسنجیهای سالیانه مورد بررسی قرار میگیرد.
آمارها نشان میدهند که طی سالهای اخیر، میزان رضایت از خدمات پس از فروش صعودی بوده است. در سال ۱۴۰۳ نیز شرکتهای ایساکو، بهمن موتور و مدیران خودرو، بهترین عملکرد را در ارائه این خدمت از دیدگاه مردم ثبت کردند و نمرهای بالاتر از میانگین صنعت را بدست آوردند.